צמיגים - לחץ אוויר ועומס
הצמיגים נחשבים בעיניי למורכבים ביותר מכלל מערכות 'המכונה שבאופנוע'. מהסיבה הזו - הם חייבים להוות מבחינתך - 'עקב אכילס' של המכונה כולה, ולחייב גם אותך לתשומת לב מרבית - בכל היבט הקשור בהם. ההיבט הראשון הנו הנו לחץ האוויר והעומס הרדיאלי. ובכן, רכיבה מהירה יחסית, הן בישורת והן בהטיות, עשויה לדרוש ממך להנמיך או להגביר, במעט, את לחץ האוויר בצמיגים. במקרה הנ"ל אין חוקים, ולחץ האוויר הנכון מותנה באופי ובסגנון רכיבתך כמו גם בתחושותיך באוכף.
רגע אחד בבקשה... הרשה לי להציע לך קורס וידאו מקצועי וייחודי במתנה! הקורס חדש לגמרי, הוא הופק במהלך חודש אפריל 2014, והוא כולל 3 סרטוני HD באורך של שעה! בקר לרגע באתר הבית החדש שלי, הרשם ב- 10 שניות 'לנבחרת המקצוענים הפרטית שלי', וקבל את הקורס מיידית אל תיבת המייל שלך. שווה ביותר... ;-)
ועכשיו, הנה נמשיך במאמר...
לחץ אוויר גבוה מדי
רכיבה מהירה יחסית, הן בישורת והן בהטיות, עשויה לדרוש ממך להנמיך או להגביר, במעט, את לחץ האוויר בצמיגים. במקרה הנ"ל אין חוקים, ולחץ האוויר הנכון מותנה באופי ובסגנון רכיבתך כמו גם בתחושותיך באוכף. לעומת זאת, כאשר הנך מרכיב נוסע נוסף ו/או נושא ציוד כבד יחסית, אין לך ברירה אלא להגביר את לחץ האוויר. בכל מקרה, עליך להפנים כי יש גבול לכל תעלול, ומומלץ מאוד לוודא כי לחץ האוויר בצמיגים נשאר בתחום המותר על פי הוראות היצרנים! לעולם לא גבוה מהערך המרבי המוטבע על דופן הצמיג!!! לחץ אוויר גבוה יחסית אמנם עשוי לשפר במידת מה את תגובות ההיגוי בעת הטיות, אך לא מעבר לכך.
מאידך, הוא מגביר באופן דרמטי את קשיחות הצמיגים, מה שעלול לגרום למרכז סולייתם להישחק באופן מוגזם. בנוסף, הלחץ המוגבר מקטין מ-ה-ו-ת-י-ת את יעילותם של בולמי הזעזועים לבודד את המסה המוקפצת מהמתרחש אי שם בגלגלים, והדבר גורם לרכיבה לא חלקה והרבה פחות בטיחותית. יתרה מזאת, הסיכוי להרס הצמיגים כתוצאה מפגיעה בכל אבן חצץ קטנטנה – יוגבר. הוראות היצרן אינן נכתבות לשם היופי, וכדאי לנסות להישמע להן... גם במדינת הקומבינות. בבקשה. :-)
לחץ אוויר נמוך מדי
רכיבה על אופנוע או קטנוע שלחץ האוויר בצמיגיו נמוך מהותית מזה המומלץ ע"י היצרן מסוכנת ועלולה לגרום לכשל פ-ת-א-ו-מ-י. לחץ אוויר נמוך מדי מאפשר לסוליית הצמיג להתעוות מכיוון שהעומס היחסי המופעל על הצמיג גבוה מדי, דבר המגביר את החיכוך וגורם לחימום מיותר של הסוליה. רכיבה בתנאים כאלו עשויה לקצר את חיי הסוליה בשיעור של עשרות אחוזים והסיכוי לכך גדל ככל שמהירות הרכיבה גבוהה יותר! מחובתי להדגיש כי לחץ נמוך מדי ב-5 psi מזה המומלץ על פי הוראות היצרן יגרום במוקדם או במאוחר לכשל ודאי של הצמיג ולסיכון ישיר של שלומך.
מעבר לכך, זו העת להזכיר כי 80% מתביעות של רוכבים בעולם כולו לגבי כשל בצמיגים הוכחו פעם אחר פעם כ-ל-א מוצדקות, כאשר הגורם להיווצרותם היה לא אחר מאשר לחץ אוויר נמוך מדי! העיוות המיותר של סוליית הצמיג יוצר שטח מגע גדול יותר עם הקרקע על חשבון היציבות, מגביר את ההתנגדות לגלגול ובהתאם את צריכת הדלק, מאפיל על התחושות המהותיות כל?כך בעת ביצוע פקודות היגוי בהטיות, ופוגע ביציבות הכיוונית של האופנוע בכל זווית ומצב. להמשיך? אין צורך, נכון?!
אז, אנא - הפנם את דבריי, והתחל ליישמם, בבקשה.
מדי לחץ
מדידת לחץ האוויר מתאפשרת על ידי מדידים שונים כאשר לכל אחד מבנה, צג ועלות שונים במידת מה. לחץ האוויר יכול להיות מוצג באופן אנלוגי או דיגיטלי, אך איני חושב שיש העדפה לשיטה זו או אחרת. לעומת זאת, חלק ממדי הלחץ עשויים להיות שבירים למדי, בעלי סטייה של עד 5 אחוז בקריאת הלחץ ואף להקשות במעט את אופן ביצוע המדידה. שים לב כי ברוב מדי הלחץ תופענה השנתות בצגים על פי השיטה המטרית (BAR) או האינצ'ית (PSI).
אם ברצונך להמיר את לחץ האוויר מ- Bar ל- PSI, הכפל ב- 14.7
אם ברצונך להמיר את לחץ האוויר מ- PSI ל- Bar, חלק ב- 14.7
תודה רבה על הזמן, ועל הקריאה! המשך ההסברים אודות הצמיגים מצפים לך בספר 'המכונה שבאופנוע'...
שחר לוי ;-)
ואל תפספס את קורס הוידאו הייחודי שהפקתי עבורך - זו מתנה! וחבל מאוד שתפספס אותה... בקר באתר הבית החדש שלי, הרשם ב- 10 שניות 'לנבחרת המקצוענים הפרטית שלי', וקבל את הקורס מיידית אל תיבת המייל שלך.
קורס הוידאו הייחודי יאפשר לך:
1. לבדוק באמצעות רב מודד חשמלי את המצבר של האופנוע, הקטנוע או הטרקטורון שלך.
2. להדק ברגים בכל מכונה (אופנוע, קטנוע וטרקטורון) כמו מקצוען אמתי - באמצעות ידית מומנט!
3. להימנע מהחלפה מיותרת של מחשב ניהול המנוע בעלות של 20,000 ש"ח בשל מתג הצתה (סוויץ') שלא טופל מעולם...
YouTube - הרשם בלחיצת כפתור אחת לערוץ הוידאו החדש ביוטיוב, וקבל כל וידאו חדש שאפיק ישירות למייל הפרטי שלך.
Facebook - חפש שחר לוי 'המכונה שבאופנוע', הצע לי חברות, ועשה לי לייק קטן בדף האוהדים של 'המכונה שבאופנוע'.
מאות רבות של טיפים מקצועיים, מאמרים וסרטוני וידאו באיכות HD, מצפים לך בשלוש ערוצי התקשורת שלנו! והם יסייעו לך לחסוך אלפי שקלים רבים כל שנה, לרכוב על מכונה מקצועית ואמינה, חלקה ובטיחותית עשרות מונים... מבטיח לך. ;-)
שחר לוי
0508633673
shlevi101@gmail.com